суботу, 1 червня 2013 р.

Перед початком


Ми спробуємо перекласти цікаву підбірку матеріалів на тему "Дизайн музейної виставки" від відомого дизайнера та музейного консультанта Марка Вальгаймера.  Марк є автором близько сорока музейних проектів, засновником контрактної фірми по плануванню та виготовленню виставок та музейного консалтингу. Має значний досвід роботи в музеях, а також веде блог присвячений дизайну виставок та музейному плануванню.
Етап 1.
Перш ніж розпочати розробку дизайну будь- якої виставки, команда повинна з`ясувати наступні моменти.

Хто ваш відвідувач? Адже музей має на меті зацікавити певну аудиторію. Поставте себе на місце відвідувачів. Як саме вони добиратимуться до музею: на авто, громадським транспортом чи пішки? Чому вони вирішили відвідати музей? Що спонукає їх відвідати заплановану виставку?  Простий аналіз цільової аудиторії допомагає з’ясувати, що може вплинути на рішення витрачати час та певну суму грошей на відвідини виставки. Розподіліть відвідувачів на окремі групи - батьки,  зацікавлені туристи, сім’я на вихідних, тощо: кожна група має відмінні мотивації відвідин, і саме тому варто зрозуміти кожну групу відвідувачів окремо.
Виставковий план. Зазвичай музей поділений на окремі території (зони, галереї). Виставка містить окремі експозиції, об’єднані однією темою. Переконайтесь, що нова виставка пасує до загальної атмосфери музею.  
Дайте собі відповідь на наступні питання: Що відвідувач набуде під час виставки? Опитайте потенційних відвідувачів як вони розуміють тему виставки. Які питання в них виникають при короткій розповіді про тему виставки? Який рівень знань на дану тему? Що на виставці було б новим та цікавим для відвідувачів? Для того щоб провести подібне опитування, можна просто поставити стіл у холі музею і опитувати відвідувачів.  Найчастіше, чим простіше, тим краще. Досить часто музеї намагаються оцінити наскільки повно інформація була донесена до відвідувачів. Але правильно було б також з’ясувати про що відвідувачі хочуть дізнатись, чого вони сподіваються від виставки.  
Опис виставки. Простими словами розкажуть про що виставка. Яка тема виставки? Визначте віковий ранг відвідувачів на яких орієнтована виставка ( щось конкретніше ніж “від 2 до 102-х років”). Якою буде атмосфера виставки?
Доступність. Чи будуть мати змогу відвідувачі з обмеженими можливостями відвідати музей? Необхідно скласти короткий план організації доступності (наразі забезпечення доступності для відвідувачів з особливими потребами є складним завданням для українських музеїв, але при можливості її треба враховувати).
"Екологічність". Чи буде виставка "зелена" залежить від того чи плануєте ви утилізацію  або повторне використання виставкових матеріалів? Яка "тривалість життя" виставки? Як можна використовувати в майбутньому матеріали з виставки?
Організація простору. Який розмір виставкового простору? Яка доступність електричної мережі в приміщені? Розміщення розеток? Який доступ до приміщення? Розмір дверей чи ліфту? Планування виставкової експозиції найкраще розпочати із дослідження виставкового простору: намалюйте схему наявних ресурсів та розмірів, зазначте розташування світлових джерел.
Якщо роботи з підготовки виставки виконуватимуться організацією-підрядником, то варто мати на поготові чорновик договору “Про відповідальність сторін”.
Система розпізнавальних знаків – доцільно продумати і розробити уніфіковану систему знаків для експозиції. Кожен з виставкових елементів (артефакти,  експонати, відео), а також розетки і плани, повинні мати власне позначення, що включатиме його порядковий номер (див. коментар).
І нарешті цифри - який бюджет запланованої виставки? Який персонал необхідно залучити для обслуговування виставки? Часовий графік: скільки часу знадобиться для дизайну, виготовлення та інсталяції? Яка очікувана відвідуваність виставки?  Які засоби маркетингу будуть використані для поширення інформації про виставку: через інтерне, друк рекламних буклетів, реклама на радіо та телебаченні. Ніколи не пізно починати планувати маркетингові заходи виставки.
Всі ці кроки є необхідною частиною процесу створення дизайну виставок, і є однаковими, як для художніх музеїв, так і для природничих, і для наукових центрів. Різниця  полягає лише в наповненні самих виставок.


Від автора блогу:
Відмінність в процесі планування виставки між американськими реаліями та українськими полягає в плануванні бюджету. Коли американський музей спочатку планує виставку і по завершенню планування вже має майже остаточний бюджет, то в українських реаліях зазвичай доводиться пристосовуватись до виділеного бюджету і підлаштовувати його під потреби виставки. Такий підхід не є найкращим і дуже важко зробити все те що заплановано із наданої кількісті коштів, яка сама по собі рідко буває достатньою. Ця тенденція поволі, але змінюється, і можливо вже через декілька років музейне фінансування, культура меценацтва дійде до розуміння принципів функціонування музеїв, які мають вже запланований бюджет. 
Перехід на самофінансування був здійснений музеями Сполучених штатів в кінці 70-их на початку 80-их, коли уряд різко скоротив державне фінансування. Багато музеїв завершили діяльність від недостачі фінансування, але ті, які хотіли вижити і надалі залишитись працювати, винайшли нові "правила музейної гри". Наразі залишається сподіватися на краще і планувати виставки, відштовхуючись від наявних коштів, демонструючи всю свою майстерність та винахідливість. Інколи саме недостача коштів спонукає до несподіваних і дуже креативних підходів.


Також Марк пропонує використовувати систему символів та створення бази даних ресурсів  виставки. Без сумніву це ідеальний варіант, але при нестачі людських ресурсів такий крок буде надто часозатратним і для малих виставок просто не є доцільним. Тому рішення необхідно приймати в залежності від наявної ситуації і наявності людських ресурсів.
Continue reading Перед початком