середу, 22 травня 2013 р.

Куратор


Музейний куратор

Фото А. Коструба
Спробуємо започаткувати традицію опису музейних професій.  І звичайно ми почнемо із найбільш престижної в музейному середовищі посади - куратора. 
Перечислені нижче обов'язки, а також пов'язаня з ними кваліфікація куратора музею може бути використана при організації посадової інструкції в діловодстві музею.

Музейний куратор приймає, зберігає, досліджує, показує та інтерпретує артефакти та колекції з метою інформування, навчання, спонукання публіки. Таким є коротке визначення посади куратора. Посада куратора включає й іншу діяльність, таку як "публік рілейншн", маркетинг, фандрайзинг та навчальні програми. Від кураторів також очікують підготовку бюджетів, організація персоналу та розбудову партнерських стосунків, як зовнішніх так і внутрішніх.
Існує потреба для галерей, музеїв розвивати співпрацю і ділитись колекціями, так само як і ділитись своєю кваліфікацією. Це є дуже суттєвим фактором, щоб куратори створювали інноваційні та креативні виставки, залучаючи цим широку публіку.

Типова діяльність куратора
Діяльність куратора може змінюватись від музею до музею, що переважно залежить від його розмірів. В малому музеї куратор може виконувати роль адміністратора колекції, займатись її вивченням, організацією діяльності пов'язані з колекцією (позики), а також організацією персоналу та адмініструванням колекцій для виставок.  В той самий час куратор великого національного музею може відповідати лише за окрему специфічну колекцію, специфічне дослідження в певній царині музею чи за менеджмент невеликої команди з волонтерами та асистентами. Однак типічною діяльністю для куратора є наступне:
  • Відповідає за колекцію музейних артефактів чи робіт мистецтва
  • Приймає на облік об'єкти чи колекції, що відповідають зацікавленням музею
  • Веде каталог надходжень та збереження всіх записів щодо колекції
  • Дослідження походження колекції та написання каталогів
  • Організовує відображення колекцій чи окремих об'єктів в спосіб, що робить їх доступними для загальної публіки
  • Організовує написання публікацій та статей для веб сайту музею
  • Організовує написання статей для внутрішнього та зовнішнього публікування
  • Планує, організація, інтерпретація та представлення експозицій та лекцій
  • Організація документації та її адміністрування
  • Співпраця з іншими відділами музею, залучення яких вимагає проект чи виставка
  • Написання підписів до експонатів
  • Обговорення позичок та іх подальший менеджмент
  • Планування бюджету, його обговорення
  • Менеджмент персоналу, рекрутинг, винагорода персоналу та його дисциплінарне стягнення
  • Налагодження відносин з іншими музеями, галереями, неприбутковими організаціями, та незалежними професіоналами
  • Вишкіл персоналу, підвищення його кваліфікаційних навичок
  • Співпраця із зацікавленими особами та клієнтами
  • Встановлення комунікації та ділових відносин з волонтерськими групами, місцевими громадами та підприємцями (включаючи школи, локальні групи тощо) так само як із грантодавцями, донорами та спонсорами для організації акцій, публікацій та проектів розвитку музею
  • Налагодження відносин із місцевими керуючими органами,  політичними групами для залагодження доброго іміджу музею
Осягнути всі деталі такої складної професії не можливо в одній короткій публікації, але це дає можливість нам загально зрозуміти межі відповідальності та кваліфікації музейного куратора.

Continue reading Куратор

понеділок, 20 травня 2013 р.

Філософія освіти в музеях



Carnegie Natural History Museum (Pittsburgh, PA)

Якими музеї повинні бути завтра і яку філософію сповідувати? - це питання турбує музейних професіоналів всього світу. Безсумнівно, протягом останніх 20-30 років ми спостерігаємо значний зсув фокусу з колекціонування об'єктів до навчання та виховання за допомогою цих об'єктів. Музеї всього світу намагаються бути якомога відкритішими для суспільства і надавати відмінні послуги, основою яких є неформальна освіта. Але ця загальна теза не надає чіткої відповіді на поставлене нами проблему. Спробуємо проаналізувати загальні тенденції, які сповідують світові музеї та організації, що так чи інакше пріоритетними для їх діяльності.
Institute of museum and library servises (US)  разом із Асоціацією дитячих музеїв  в 2006 році започаткувала ініціативу "доброго росту" ( good to grow), що включає в себе висвітлення проблем споживання здорової їжі. Вплив таких ініціатив на перший погляд непомітний, але проявиться він пізніше у свідомості тих дітей, які виросли, але відвідували музей в дитинстві. Така програма має амбітний характер, але з часом здатна змінити звички цілої країни в ставленні до здорового харчування, що є, наприклад, проблемою номер один в США. В світі, як і в Україні існує безліч проблем на які музеї можуть спробувати дати відповідь. 

Навіть в розвинених країнах існують загальнонаціональні тенденції незадоволення якістю освіти в державній системі. Високі ціни і при цьому низька якість освіти не виправдовує сподівань учнів та студентів, що створює поштовх до пошуку альтернативних джерел знань. Сьогодні світова спільнота переосмислює цінність онлайн освіти. Саме тому значно зросла кількість онлайн курсів - MOOC (Mass open  on- line course), таких як Coursera,  Khanacademy, тощо.  Відкриті масові онлайн курси провідних університетів дають можливість вчитися у професорів найкращих університетів світу при цьому маючи доступ з будь-якої точки планети, де є інтернет покриття. Цю тенденцію перейняли вже деякі провідні музеї США - Американський природничий музей (American Natural History Museum, Нью-Йорк),  Музей сучасного мистецтва МОМА (Museum of Modern Art, Нью-Йорк) та Eксплораторіум (Сан-Франциско). Вони вже включаються в процес формування освітнього контенту, щоб залишатись затребуваними та актуальними організаціями.


Які висновки варто зробити з вищенаведених фактів? Музеї в своєму стратегічному плануванні повинні зважати на світові тенденції та активно їх використовувати, щоб передбачити майбутні події, йти в ногу з часом і не залишитись поза увагою суспільства.  Музейні інституції повинні усвідомити свою важливу роль, як осередків життєвих цінностей для широкої аудиторії. Неформальна освіта набирає другого дихання та набуває нових цінностей серед громадськості, так само як і он-лайн освіта. Відображення старих проблем в новому світлі та пропагування нових цінностей є ключовими для музеїв сьогодні. Залишається чекати коли українські музеї зрозуміють важливість таких трансформацій!?!?

Посилання по темі:
http://www.mooc-list.com/
https://www.coursera.org/
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-qvmEwsRGmc
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=36lBLoJgzR4


Continue reading Філософія освіти в музеях